2012. november 5., hétfő

CosmoKids – az űrtinik (nagyrészt) kéziratban maradt kalandjai


Munkás életem során rengeteg rajzot készítettem, számtalan cikket, s nagyszámú tanulmányt írtam (melyek zöme persze kedves hivatásommal, a jogtudománnyal foglalkozott), ráadásul boldog szerzője vagyok néhány könyvnek is. Ezek túlnyomó része ugyancsak a jogtudomány vagy épp a joggyakorlat különböző kérdéseit boncolgatta, s persze saját nevem alatt jelent meg – akad azonban pár, mely a szórakoztató műfaj körébe esett, s valamilyen álnév alatt látott napvilágot. Van azonban egy könyvem, melyet bár már több, mint negyedszázada befejeztem, megjelentetni azonban csak felibe-harmadába’ sikerült. Hogy ez miként lehetséges, menten elbeszélem.

Egy rajzfilmes technikával kiszínezett mintarajz a Táltosnak, 1986-ból...

Könyveim megírását - finoman fogalmazva - a lehető legritkább esetben vezérelte az ésszerűség. Akadt olyan (a magyar kereskedelmi jog szinte teljes anyagát feldolgozó kézikönyv), melynek pusztán azért fogtam neki, mert valamihez nekem kellett volna egy ilyen, s a könyvpiacon épp nem akadt a célnak megfelelő kiadvány . Szerencsére később kiadót is sikerült találnom hozzá, aki kicsit ledermedt, mikor az előre kikötött kézirat-mennyiség négyszeresét szállítottam le nekik. A többletért, fejtettem ki lelkesen, ne is fizessenek, nekem tesznek szívességet azzal, ha kegyeskednek elfogadni – ettől lesz ugyanis teljes a kötet. Kegyeskedtek. Aztán volt olyan könyv, amit meg azért írtam meg, mert egy tanácskozáson felbosszantottak egyszer, s be akartam bizonyítani, hogy fél év alatt egy, számomra addig teljesen idegen területet is fel tudok dolgozni. Sikerült. Szórakoztató irodalmi törekvéseimet azonban (pirul, pirul) elsősorban a pénzkereset vezérelte. A félig-meddig megjelent kötet kivételével - ezt ugyanis ajándékba írtam.

... és egy sok kiadót megjárt kézirat-köteg ugyanabból az esztendőből

A nyolcvanas évek elején ifjú házasokként hamar felfedeztük hitvesemmel, hogy a szórakoztató irodalom terén (is) meglehetősen hasonló az ízlésünk. Bár már kinőttünk a tini korból, ő is nagyon szerette Nemere István ifjúsági- és fantasztikus regényeit. Valamikor 1986 kora tavaszán fogalmazódott meg az ötlet: mi lenne, ha ebben a stílusban én írnék egy történetet, születésnapi ajándékként – neki? Elképzelésem volt rengeteg – végül azt a történetet választottam, ahol a főhős (illő módon egy tizenéves lány, természetesen: Leonának hívták), egy űrszállító-flotilla tulajdonosának unokája megszökik otthonról, hogy nagyapja kedvére téve, de szülei akarata ellenére hajósinasnak álljon. Az addig csak szimulátorokon gyakorló főhős aztán a történet egy pontján valódi űrcsatában találja magát, ahol…

Kétszáz oldalnyi meglepetés

A megjelenés reménye hal meg utoljára: a történet végét még itt sem fedném fel. Amúgy is inkább A hajósinas (ezt a címet kapta) születésének körülményeit szerettem volna elmesélni… A cél (születésnapi meglepetés) az eszközt is meghatározta. A meglepetést titokban kell tartani. Így aztán, ha nem akartam lebukni, csak akkor verhettem az írógépet, mikor ő az iskolában tanított. A rajzolás a délutáni-esti órákra maradt. A cselekmény fő vonalát megterveztem, de igazából az Asimov-féle módszerrel dolgoztam: a tágan megszabott keretek között hagytam, hogy írás közben bontakozzon ki a történet. Minden nap előre meghatározott oldalmennyiség elkészítését vettem tervbe, s ha még hiányzott valamennyi a napi penzumból, dialógusokkal, újabb cselekmény-szálakkal „dobtam fel” a sztorit. Nagy űrcsatákkal, sok-sok fordulattal végül egész takaros tíz íves regényt sikerült össze hoznom. 

Az a bizonyos régi rajz sem veszett el egészen: fekete-fehér változatát használtam a történet első (és utolsó) megjelent részének belső borítójául

Május 3-án aztán egy példányát pöpec kis szalaggal átkötve átadtam hitvesemnek – s ahogy reméltem, örömmel fogadta. Azt persze ő sem bánta volna, ha nem egyetlen olvasója a történetnek, így idővel megpróbáltam több kiadónál is elhelyezni. Bár Rónaszegi Miklóssal, a Delfin-könyvek szerkesztőjével jó ismeretségben voltam, a Móránál semmi esély nem volt a megjelenésre. A nyolcvanas évek végének állami, és induló magánkiadói ugyan foglalkoztak sci-fivel, de egyrészt csak a „nagy nevekre” hajtottak (Nemerétől, Lőrincz L. Lászlótól bármit, igen nagy példányszámban, nulla kockázattal el lehetett adni), másrészt az ifjúsági regényekben, mint műfajban sem láttak sok fantáziát. Végül úgy alakult, hogy másutt már megénekelt füzetes kalandsorozatom, a Galaxy Jane harmadik részébe került – Horváth Sándor főszerkesztői hozzájárulásával és a folytatás reményében – első jó két beszerkesztésre. A kiadóknál korábban (gondosan megválasztott angolos álnév alatt) a hangzatos Harc a Galaxisért vagy Űrcsata a Galaxisért címmel próbáltam elhelyezni – ezt (a szerintem szerencsésebb) CosmoKids-re változtattam. A Galaxy Jane negyedik füzete azonban már sosem jelent meg – s így az űrtinik kalandjainak közlése is megszakadt.

A történet szerzője végül Lynn Martin lett - ezt később más álnéven írott könyveimhez is használtam

Azóta a teljes kéziratnak mindössze két újabb olvasója akadt: a lányaim. Most, Artúr Benjámin megszületésével feltűnt a színen egy újabb jelölt. Ám lehet, hogy ő már nem a szétnyűtt kézirattal birkózik majd, hanem e-könyv formájában, vagy az Interneten (vagy ami 13-14 év múlva a helyébe lép) olvassa el. S ki tudja? Talán egy napon neki megírom majd a történet folytatását is...