2012. december 27., csütörtök

Születésnapomra…




Annak hiteles történetét, hogy miként nem sikerült eljutnom a kortárs magyar irodalom Parnasszusáig, egy korábbi bejegyzésben már elmeséltem. A képzőművészettel kicsit más volt a helyzet: bár kiskölyök korom óta nagyon szerettem rajzolni, korán (lényegében már a hatvanas évek végétől) elköteleztem magam a képregény mellett. Nehéz, szakmai szempontból méltatlanul alábecsült, ugyanakkor jól fizetett műfaj volt ez akkoriban, legkiválóbbjai is csak kényszerpályaként vagy kimondottan pénzkereseti céllal foglalkoztak vele. Az, aki képregényesnek állt, nagyobb művészi karrierről többé nem álmodozhatott.



Engem azonban – szerencsére – nem fűtöttek ilyen ambíciók. Mint minden általánosítással, persze ezzel is az a baj, hogy teljesen azért nem igaz.  Igaz, én nem a művészettől indultam el a képregény felé, hanem fordítva: úgy gondoltam, ha elég jól megtanulok rajzolni ahhoz, hogy képregényt csináljak, megtalálom az átjárót a két világ között. Idővel aztán rá kellett jönnöm, nagyobbat nem is tévedhettem volna – a hetvenes évek derekán azonban még szívesen feszegettem a lehetőségek határait.



Más helyen már felidéztem másik kedves mesterem, Krausz Imre Sándor emlékét, akinek „művészpályámon” Zórád mellett a legtöbbet köszönhettem.  Ő volt az, aki művész-tanárként türelemmel, s nagy hozzáértéssel tanítgatott a rajz alapjaira, a technikákra. Tőle tanultam meg, mi a különbség a szénnel és zsírkrétával, az akvarellel vagy temperával való munka, s persze a rézkarc és a linómetszés között. A hetvenes évek derekán az ő segítségével mindkettővel megpróbálkoztam.


Az én képi világomhoz képest túlságosan finomkodónak tűnő rézkarc nem vonzott különösebben, a linómetszést azonban megszerettem. No nem túlságosan, mert elsődleges munkaeszközeim azért a ceruza és a tus maradtak – ám ahhoz eléggé, hogy néhány rajzomat megpróbáljam kimetszeni. Először a színekkel-foltokkal való játék lehetősége nyűgözött le, később a letisztultabb, fekete-fehér kompozíciókkal próbálkoztam.


Mindez azonban nem tartott túl soká: rövidesen beszippantott az a másik, a képkockákba zárt, történeteket elmesélő, kötött szabályok szerint működő világ. Úgy gondolom: a művészet járt jól – 55. évembe lépve ma mégis némi nosztalgiával idézem fel egy másik élet pályakezdésének első, s egyben utolsó lépéseit…