2016. február 19., péntek

Képregényhős lettem…




Nem pont így képzeltem el, hogy egyszer egy képregény hőseként bekerülök a karton világának halhatatlanjai közé, de így sikerült – és bevallom, most már örülök neki. Hosszú és változatos pályám során nem sokszor fordult elő, hogy rajzolt alakként is megjelentem, ebből kettő saját próbálkozásom volt, egyszer Fazekas Attila is belerajzolt egy illusztrációba – saját névvel, saját ábrázattal, s ráadásul nem is képregényes vagy szerkesztői munkásságom összefüggésében azonban sosem gondoltam volna, hogy egyszer  egy történet hőse leszek. Pedig…!


A magyar képregényben szép hagyományai vannak annak, hogy a grafikusok „beledolgozzák” saját alakjukat is egy-egy történetbe. Zórád az Ál-Petőfi postamesterében, Fazekas a Kalózkirály főhősében és Perzeusz kapitányban találta meg azt az alakot, akivel annyira azonosulni tudott, hogy saját arcát adta neki, de Korcsmáros is élt néha a maga megjelenítésének lehetőségével. Kezdő rajzolóként persze én is megpróbálkoztam ezzel – egyik első „demo-oldalam”, az Időkút főhősét, az űrállomás kapitányát próbáltam a magam képire alakítani. Annak a történetnek nem lett folytatása – mint másutt elmeséltem, Marosi László, a  Táltos kiadó vezetője végül harminc évvel ezelőtt nem sci-fi sorozatot bízott rám, hanem a Bucó füzetek következő számait.


A második próbálkozásom már képregény-rajzolói pályám utolsó szakaszára esett. 1989 végén fogtam bele utolsó Hód-történetembe, a Kulcsár Ödön regényéből készült Hód és a rémült kísértet képregény-változatába. A forgatókönyvet elkészítettem, és lelkesen nekifogtam a sorozatnak – sorrendben ez lett volna a harmadik Hód képregényem. Szerepelt a történetben egy börtönből épp szabadult nehézfiú – nos, ezt próbáltam saját vonásaimmal „megajándékozni”. Nagy örömet találtam a figurában, de mert közben abbahagytam a képregények készítését, képregény-másom sem „futhatta ki” magát: a balsors üldözte sorozatot két rajzoló is próbálta folytatni a maga módján, a maga grafikai eszközeivel - különösebb realista ábrázolás-törekvések nélkül.

 
Fazekas Attila barátom a kilencvenes években sok könyvillusztrációt és magazin-illusztrációt jegyzett: folytatásos regényekhez, rövidebb elbeszélésekhez, alkalmanként cikkekhez is készített rajzokat. Önmagukban is érdekes koremlékek ezek (csakúgy, mint a nyolcvanas években készült reklámgrafikái): sokszor a korabeli Magyarország mindennapjai, szocializmusból kapitálizmusba csúszó világ és annak jellegzetes alakjai jelennek meg rajtuk. Az egyik 1994 körüli történetbe aztán belerajzolt engem is, mint elegáns, csokornyakkendős-szmokingos szerkesztőt, „a büdös szivarok atyját”. Az ábrázolás annyiból szépített persze, hogy igazából szerkesztőként sem voltam egy „öltönyös figura”, a szivar azonban stimmelt: e szenvedélyemet csak 2009 nyarán, a megérdemelten érkező infarktusnak köszönhetően hagytam el. A szivarok emlékét és Attila rajzát azóta is kegyelettel őrzöm.


A folytatás, s bizonyos szempontból a beteljesülés több, mint harminc év után érkezett: a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Karának, kenyéradó gazdámnak diákmagazinja, a GT Times 2016. februári számával jött el. Szeretem ezt az üde, friss, színvonalas, szívvel-lélekkel csinált lapot, melyet kedves tanítványom jegyez főszerkesztőként, s melynek munkatársi gárdáját is ismerem, tanítottam. A lap grafikusa, Horváth Csanád megalkotta Kareszt, a csetlő-botló, magával, társaival, a tárgyakkal és tanárokkal örök konfrontációban lévő, kissé lúzer kari hallgatót, s számról számra új kalandba viszi. Mindezekről a szerző tavaly novemberben, a kari magazinban, a Get to Know-ban vallott részletesen – az ott megígért folytatás pedig nem is maradt el.


Karesz most visszatért, GTK-s hallgatóhoz méltó, derék szándékkal: társaságot kíván alapítani. Ez ügyben ront be agg tanárához, az Üzleti jog tárgy oktatójához, akit a történetben történetesen én alakítok. Mondjuk a valóságban is… A sztorit Csanád mindig maga írja, a mostani is szellemes, van íve, stílusa, a slusszpoén „ül”, a rajzok pedig magabiztos grafikai tudásra, kialakult önálló stílusra vallanak – és (sajnos) hasonlítanak. Hogy viszem-e még a képregényes világban valamire, nem tudom: Vass Misi tavaly óta készül egy történettel, amibe saját bevallása szerint belerajzol majd engem is. Már ezzel is több, jutott, mint amit grafikusként valaha is megérdemeltem volna – tanárként pedig…? Ki tudja. Hisz annyi a tehetséges, rajzolni tudó, jegyével elégedetlen hallgató…


A GT Times legutóbbi számai - már a februári is -  itt on-line olvashatók https://issuu.com/gttime